06 juli 2017

De presentatie van foto’s met jAlbum.

Het jAlbum programma


De laatste jaren presenteer ik mijn foto’s met het programma jAlbum. Dit programma maakt het mogelijk om webpagina’s te maken voor het presenteren van foto’s.

Het programma bestaat uit een kern gedeelte dat zorgt voor de omzetting van de oorspronkelijke foto’s in hoge resolutie naar JPEG files van dezelfde foto’s in een lagere resolutie voor publicatie op een website server. U geeft daarvoor op waar de oorspronkelijke foto’s staan, in welke folder de webpagina’s gezet moeten worden, de maximale afmeting van de wegpagina foto’s, de te gebruiken kwaliteit bij de omzetting etc. Omdat ik graag grote foto’s wil zien geef ik tegenwoordig als maximale resolutie de HD norm op: 1080x1920 en om de files niet te groot te laten worden gebruik ik een kwaliteit van 50% voor de omzetting. Dat is meestal voldoende. (De meeste oudere albums op mijn site zijn gemaakt met de resolutie 1024x1024 en 50% kwaliteit).

U geeft een titel voor de presentatie op en desgewenst een beschrijving. Ook geeft U op waar eventueel een beschrijvende tekst per foto opgehaald kan worden. Ik gebruik daarvoor uitsluitend de ‘EXIF image descriptor’, die ik vul met mijn programma EditPhotoInfo: het ‘Bijschrift’ venster rechts onder in het Viewer venster.
Omdat ik tegenwoordig het RAW formaat gebruik voor mijn foto's vul ik dat veld tegenwoordig meestal in het Adobe  Lightroom programma, waarmee ik mijn foto's bewerk en converteer naar het JPEG formaat dat jAlbum gebruikt.
Meestal kunt U ook aangeven of U muziek tijdens de presentatie wil laten afspelen, waarbij U zelf de MP3 files moet aanleveren.

Het uiterlijk van een presentatie kiest U door een Skin te kiezen in het jAlbum programma. Er zijn zeer veel skins gemaakt, die U kunt downloaden van de jAlbum website. Die skins kunt U soms heel gemakkelijk zelf aanpassen aan Uw behoeften.

Ik vind dat een presentatie vooral moet gaan over de foto’s zelf en heb daarom een voorkeur voor skins die de foto’s zo groot mogelijk laten zien zonder storende teksten en plaatjes rond de foto. Bovendien vind ik dat de foto’s in een Dia Show getoond moeten worden, zodat er weinig interactie nodig is en je de foto’s bijvoorbeeld via internet op een HD TV moet kunnen laten zien.

Ik gebruik momenteel mijn ‘Slide Show 4’  skin, de opvolger van mijn ‘Improved slide Show 3’ skin. Daarnaast gebruik ik mijn recent ontwikkelde PhotoSwipe  and FancyBox skins.

Als U zich registreert op de jAlbum site en een licentie koopt dan krijgt U ruimte op de jAlbum server waar U Uw presentaties kunt neerzetten. Het uploaden en onderhouden van die site gaat geheel via het jAlbum programma en is zeer eenvoudig te bedienen. U kunt de presentaties ook op een eigen server zetten, maar dan moet U Uw album met een FTP-programma uploaden en kunt U gebruik maken van een goedkopere licentie om van een reclame boodschap in Uw album af te komen. Met de nieuwste versie van het jAlbum programma kunt U dat ook doen met het ingebouwde FTP-programma, wat ik tegenwoordig meestal gebruik.

Mijn jAlbum skins.


De Slide Show 4 skin is een verbeterde versie van de eerste jAlbum Slide Show skin. Ik heb die wat verbeterd en aangepast aan mijn wensen. U kunt deze skin downloaden vanaf de Jalbum site waar ook een beschrijving gegeven wordt. Voorbeelden van albums gemaakt met deze skin zie U hier.

De PhotoSwipe skin heb ik weer afgeleid van de Slide Show 4 skin, waarbij de dia show vervangen is door de PhotoSwipe JavaScript gallery ontwikkeld door Dmitry Semenov. Voorbeelden van albums gemaakt met deze skin zie U hier.

De aanpassingen die ik toegevoegd heb hebben betrekking op het laten zien van de routes die we gelopen of gefietst hebben. Die routes worden met een GPS ontvanger opgenomen. U kunt de routes bekijken op een kaart in Google Maps en Google Earth. Er wordt ook aangegeven waar de foto’s gemaakt zijn en als U op een WayPoint (ballon of fototoestel icon) klikt dan krijgt U de foto ook te zien vanuit de kaart. Aan het einde van dit artikel wordt aangegeven hoe dit toegevoegd wordt.

Deze skins zijn aangepast om de albums beter op een iPad te kunnen zien en bedienen; U kunt daar gebruik maken van een touch interface. Er zijn overgangs effecten bij het wisselen van de dia's ingevoerd. Er wordt slechts één html file gebruikt; door het ontbreken van slide page html files is de code compact en zijn er geen flikkeringen bij het wisselen van de dia's.

Samen met jAlbum versie 12-14 is het mogelijk om ook video's in een album op te nemen. Een voorbeeld van een album met video's en foto's zie U hier

Het toevoegen van GPS informatie.


Met een GPS ontvanger kunt U zien wat de coördinaten (lengte- en breedtegraad) zijn van de plaats waar U staat als U bijvoorbeeld een foto neemt. Op mijn GPS pagina kunt U meer informatie vinden over de werking van een GPS. Veel GPS ontvangers kunnen tijdens het lopen of fietsen de route opslaan in een tracklog file. De GPS slaat dan voor elk punt waar men geweest is, het tijdstip, de lengtegraad en de breedtegraad op in de tracklog file.

Als U een foto neemt slaat de camera ook het tijdstip waarop de opname gemaakt is op bij de EXIF gegevens van de foto. Door datzelfde tijdstip op te zoeken in de tracklog file kan men de lengtegraad en de breedtegraad van de camerapositie ophalen en opslaan bij de EXIF gegevens.

Dit proces kunt U automatisch uitvoeren met mijn programma EditPhotoInfo programma door daar op de knop 'Tracklog' te klikken.

De files die gebruikt worden voor Google Map en Google Earth worden ook door het EditPhotoInfo programma gemaakt., maar U kunt daarvoor tegenwoordig beter mijn MakeMap programma gebruiken. Eerst haalt U daarvoor de coördinaten waar de foto’s gemaakt zijn uit de GPS tracklog file met programma EditPhotoInfo of met het Adobe Lightroom programma. Daarna maakt U de jAlbum presentatie met de Slide Show 4  of de  PhotoSwipe skin. Als U daarna in EditPhotoInfo het vierkantje 'Gebruik foto's van de website' aanvinkt en op 'Maak file' knop drukt, dan zal er een Google Earth file map.kml gemaakt worden in de hoofdmap van de jAlbum presentatie met voor elke foto die coördinaten bevat een waypoint die aangeeft waar de foto gemaakt is. Wordt die file geopend in Google Earth of Google Maps en klikt U daar op zo een waypoint, dan wordt de foto zelf ook getoond. Klik op het album voorbeeld hierboven op het zwarte vierkantje met de aarde in het midden om daarvan een voorbeeld te zien.

Als er een waypoints file gemaakt is, dan kunt U daarna op de 'Waypoints' knop klikken om de waypoints in Google Earth te bekijken. Heeft U ook de GPS tracklog file met mijn programma ConvertTrack omgezet in een KML file, dan kunt U ook die file in Google Earth zichtbaar maken en daar opslaan in dezelfde map als de Waypoints en het resultaat via 'Plaats opslaan als...' als map.kmz of map.kml file opslaan.  Klik op de rechter werelbol in het midden in  in dit voorbeeld album  om een voorbeeld in Google Earth te zien.

U kunt de waypoints en track ook in Google Maps laten zien. Dat gebeurt in de browser, er is geen speciaal programma voor nodig. U moet daarvoor de URL van de kml file in het zoekvak bovenin Google Maps zetten en daarna op de 'Zoeken in Maps' knop rechts van dat vak klikken. De links naar die pagina krijgt U te zien door rechts op de 'Link' knop te klikken. Klik in dit voorbeeld album  op de linker wereldbol om hetzelfde voorbeeld in Google Maps te zien. De link in dit voorbeeld is in het MakeMap programma gemaakt, maar het resultaat is hetzelfde.

Daarnaast is er in de Slide Show 4 skin een voorziening om door (360°-) panorama foto's  te kunnen scrollen.

Recept voor het maken van een Slide Show 4  of PhotoSwipe album

Voor het maken van een album voert U de de volgende acties in deze volgorde uit:
  1. Als U een GPS track van het album heeft voeg dan de GPS locaties aan de foto's toe door eerst de foto map te openen met de knop 'Open...' en daarna op de knop 'Tracklog..' te klikken.
  2. Als U panorama foto's heeft gemaakt, stel die dan nu samen met een stitching programma, b.v. Autopano pro of in Adobe Lightroom.
  3. Open de viewer en verwijder de minder fraaie foto's. Voeg bijschriften voor onder voor de foto's in.
  4. Wijzig desgewenst de foto namen etc. door op de knop 'Wijzig file data' te klikken.
  5. Genereer het album met het jAlbum programma, waarbij U links onder 'Skin en stijl' de Slide Show 4 of PhotoSwipe skin selecteert. Pas de parameters bij de instelling aan naar Uw wensen voordat U het album maakt, meer info in de Slide Show 4 / PhotoSwipe skin handleiding.
  6. Door de laatste actie worden de album mappen en files gemaakt. Indien U een waypoints file gaat toevoegen die U ook met Google Maps bekeken moet worden, dan kunt U het link adres ophalen door op de knop 'Link' te klikken. Plak dat adres dan in het URL veld op de 'Links' tab van de skin instellingen in het jAlbum programma. Genereer het album dan nogmaals met het jAlbum programma. Zorg er vooraf voor dat in het Opties venster de juiste gegevens staan in de velden 'Lokale folder' en 'Externe URL'.  Tegenwoordig kuint U beter mijn Makemap programma gebruiken.
  7. Als de foto's GPS gegevens bevat en U wilt voor elke foto de locatie kunnen bekijken dan moet U bij de Slide Show 4 instellingen in het jAlbum programma het vakje 'Show location in Google Maps' aanvinken.
  8. Als U ook panorama pagina's in het album wil opnemen, open dan de poanorama foto in de jAlbum Explorer, klik rechts op het driehoekje 'Panoramic image' en vink vervolgens 'Panoramic image' aan ( en indien van toepassing het '360° panorama' hokje.
  9. Als de foto's GPS gegevens bevat en U wilt een waypoints file met alle camera locaties laten zien, vink dan in het EditPhotoInfo programma het vakje 'Gebruik foto's van website' aan en druk op de knop 'Maak file'. De file map.kml wordt dan in de index folder gezet. Zorg er vooraf voor dat in het Opties venster de juiste gegevens staan in de velden 'Lokale folder' en 'Externe URL'. Voeg in het Google Earth programma eventueel de GPS track toe aan de map.kml file en sla die file weer op in de index map.
  10. Zet het album op Uw website.
Voor meer informatie zie de on-line helpfile van programma EditPhotoInfo of de on-line helpfile van programma MakeMap.
U kunt programma EditPhotoInfo ophalen vanaf mijn download pagina.

2 opmerkingen:

Marc zei

Beste Andre,

Ik wil de index van Jalbum op mijn tv (sony bravia LCD) weergeven. dat lukt ook wel met mijn netwerkmediatank maar het beeld is anders dan dat wat ik op mijn laptop. Alles verspringt, en het beeld is niet volledig. Weet jij een skin waar dit wel mee kan of die beter geschikt is?

Gr Marc

André Wolff zei

Nee Marc, ik heb geen advies voor je. Ik kan het ook niet testen, want ik heb geen Sony TV. Ik heb het wel bekeken op een Philips TV, maar daar gaat het ook bepaal niet soepel: zeer traag en onhandig te bedienen. Ik vraag me af of de TV's wel met Javascript overweg kunnen, dat is meestal noodzakelijk.